This site uses cookies. Read more.

accept

Ny aktør skal gi nordmenn kontroll på eget strømforbruk

Halvparten av oss vet ikke hvor mye strøm vi bruker

 

 

Til tross for at norske forbrukere troner på verdenstoppen i strømforbruk, har vi overraskende lite kunnskap om eget forbruk. Over halvparten av oss vet ikke hvor mye strøm vi bruker fra måned til måned. Likevel mener 6 av 10 at de betaler for mye for strømmen.

Norske husholdninger er på topplisten over strømforbruk per innbygger i Europa. Og selv om vi også er blant de mest velstående i regionen, opplever mange nordmenn at strømregninga stjeler en betraktelig andel av disponibel inntekt gjennom året. Det bekrefter tallene fra en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på oppdrag fra geo, leverandør av smarte energiløsninger.

Å skru av lyset er ikke nok

63 prosent av respondentene i undersøkelsen mener prisen de betaler for strømmen de forbruker er for høy. Samtidig oppgir nær 8 av 10 (79 prosent) at de gjør aktive tiltak for å redusere strømforbruket i boligen. Blant topp tre tiltak i norske hjem er å skru av lys i rom man ikke oppholder seg i (90 prosent), vaske fulle oppvask- og vaskemaskiner (78 prosent) og å bytte til LED-pærer (70 prosent).

– Å skru av lyset i rom man ikke oppholder seg i er både fornuftig og bra, men over 70 prosent av strømmen vi bruker går til varmtvann og oppvarming av boligen. Varmekabler og panelovner er blant hovedkildene til oppvarming i norske husstander, og da må man se på hvordan man kan styre disse varmekildene på en smartere måte, slik at man sikrer effektivt og minimalt forbruk – samtidig som man opprettholder en behagelig innetemperatur, forteller Patrick Caiger-Smith, administrerende direktør og medgrunnlegger av geo.

geo skal gi nordmenn kontroll

I undersøkelsen oppgir færre enn fem prosent av respondentene at de benytter seg av styringssystemer som overvåker strømforbruket i sanntid. Det vil geo gjøre noe med. Ved å tilby produkter og løsninger som synliggjør strømforbruket i sanntid, ønsker det britiske selskapet å bevisstgjøre nordmenn på eget forbruk og gi de muligheten til å ta enkle grep som slår positivt ut på lommeboka – og klima.

– Vår forretningside er enkel. Ved å synliggjøre og vise folk hva de faktisk bruker av strøm og varmtvann, gir vi de kontroll og mulighet til å gjøre smarte grep med stor effekt. Forskning viser at informasjon og tilbakemelding om faktisk forbruk er et av de mest effektive tiltakene for å bevisstgjøre og motivere til redusert strømbruk, sier Caiger-Smith.

Løsningene benytter enkle displays og kunstig intelligens til å generere verdifull innsikt om boligens strømforbruk i sanntid. Innsikten gir konsumenten en konkret mulighet til å faktisk justere strømforbruket, enten direkte på displayet eller via app på telefonen. Eksempler på dette kan være å justere temperaturen i de ulike varmesonene i hjemmet, skru av oppvarming av varmtvannet eller skru av varmekablene på badet når man ikke er hjemme. 

Pilot i Midt-Norge

Når geo nå går inn på det norske markedet, er det først og fremst norske strømleverandører selskapet frir til. Fra å være en bransje hvor pris lenge har vært den viktigste driveren for kundeforholdet, ønsker geo å supplere norske strømleverandører med produkter og tjenester som gjør det mulig å differensiere seg på nye områder som er relevante for forbruker. Siden 2016 har geo samarbeidet med Istad Kraft i Molde, for å teste og videreutvikle produktene til det norske markedet og lokale preferanser. Gjennom sommeren installeres geo sine løsninger i flere pilothjem i regionen for å teste og lære mer om brukernes atferd og erfaringer.

– Strøm er et produkt alle skal ha, og som folk flest kun forholder seg til ut fra størrelsen på strømregningen. Dessverre er det slik at strømmen i all hovedsak får oppmerksomhet når det er dårlige nyheter, som ved høye priser. Ved å tilby smarte verktøy og muligheter til å kontrollere og planlegge strømforbruket, håper vi kundene opplever at vi tilfører produktet en ekstra, positiv verdi, sier Rune Humlung, administrerende direktør i Istad Kraft.

Disse produktene er aktuelle på det norske markedet:

Smarter Energy – Trio

Energimonitorer som gir innsikt i eget energiforbruk, og som viser strømforbruket i sanntid på et display eller via app på telefonen din.

Smarter Living – Cosy

En bærbar trådløs smartoppvarming som gir deg mulighet til å justere temperaturen etter behov. Lar deg også styre temperaturen i boligen eller oppvarming av varmtvannsberederen via app. Med Cosy har man også anledning til å sette opp ulike temperaturprofiler. Frostsikring ned til 10 grader. 

Smarter Living – Waterlock

Vannlås og lekkasjesikring designet for å redusere risikoen for vannskader. Introduseres på det norske markedet i 2020.

Smarter Power – Core

Core er selve hjernen bak hybridhjemmet. Læring gjennom kunstig intelligens gir forutsigbarhet og optimaliserer boligens energisystemer. Core optimaliserer og automatiserer strømforbruket DSR-klare apparater, apparater kompatible for belastningsstyring, med den hensikt å forbedre komforten i boligen og redusere kostnader. Core styres av dine preferanser, strømtariff og forbruk, og all denne informasjonen er lett tilgjengelig via app. Core kan kobles til ulike typer apparater – enten smart varmestyring, husbatteri eller elbil-lader.

Finnes kun i begrensede testboliger i Norge.

– Vår forretningside er enkel. Ved å synliggjøre og vise folk hva de faktisk bruker av strøm og varmtvann, gir vi de kontroll og mulighet til å gjøre smarte grep med stor effekt. Forskning viser at informasjon og tilbakemelding om faktisk forbruk er et av de mest effektive tiltakene for å bevisstgjøre og motivere til redusert strømbruk

related blogs

Nå er Cosy for Nordics endelig i Norge!
Ny aktør skal gi nordmenn kontroll på eget strømforbruk
Half of all Norwegians do not know how much power they use
Fortum Kotinäyttöä (Solo II) – delivers clear savings of 25%